Ei of eitje tegen oudersdomsblindheid


Ei eitje

Een ei hoort erbij

Op 21-april 2014 was er positief nieuws op de TV: Het eten van een bijzonder eitje verwerkt in een speciaal product dat gemakkelijk dagelijks kan worden gegeten, kan tegen ouderdomsblindheid helpen. Het bijzondere ei wordt gemaakt door kippen die een speciaal voer kregen. Dit voer was rijk aan luteïne en zeaxanthine. Dit zijn beide carotenoïden waarvan er meer dan 600 soorten bekend zijn in planten, algen en bepaalde bacteriën. Ouderdomsblindheid, ook wel macula degeneratie genoemd komt vooral bij ouderen veel voor. Het is de belangrijkste vorm van blind worden bij ouderen. Bij cataracten, een andere vorm van blindheid kan de beschadigde lens vervangen worden.   Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 125000 mensen met deze diagnose. Daarnaast zijn er nog tenminste 400000 personen met beginnende ouderdomsblindheid. Door vergrijzing zal dit aantal nog hoger uitkomen. Ouderdomsblindheid/ macula degeneratie ontstaat vermoedelijk door een tekort aan luteïne en/of zeaxanthine in de macula. In de macula hebben deze stoffen de werking van antioxidant, het filteren van blauw licht en ontstekingsremmer.

Voeding:

Luteïne en zeaxanthine komen vooral in groenten voor zoals spinazie, kool, knol-raap, groene bladgroenten, boerenkool etc.. In een ei of eieren komt het ook voor, vooral in de dooier.Dit komt door het voer. Volgens Professor Tos Berendschot komt veel meer luteïne en zeaxanthine voor in biologische eieren dan in gewone standaard eieren. De eieren van kippen met het speciale voer bevatten echter het meeste luteïne en zeaxanthine. Verder wordt het luteïne uit de ei-dooier veel efficiënter opgenomen dan uit de groenten. Net als bij andere vet oplosbare stoffen zoals vitaminen is de opname te verbeteren door toevoeging van een kleine hoeveelheid olie en/of taurine. Ook fijn maken kan helpen. Verder is het van belang de onderlinge verhouding van de carotenoïden niet teveel te verstoren. Teveel aan β-caroteen zou dit kunnen veroorzaken.

Ei en Cholesterol:

Vlak na 1970 kwamen er adviezen om de hoeveelheid eieren in het dieet van de mens te beperken vanwege de grote hoeveelheid cholesterol in eieren. Cholesterol was een risicofactor voor hart en vaatziekten. Vergeten werd dat eieren ook rijk waren aan andere stoffen die hart en vaatziekten beperken. Verder is het risico op een beroerte hoger bij lagere cholesterol waarden.  Ook waren er toen al experimenten gedaan met gezonde vrijwilligers die tot 30 eieren per dag aten zonder dat de cholesterol spiegels stegen. In de wetenschappelijke literatuur hebben wij tot recent toe geen aanwijzingen gevonden dat cholesterolrijke producten zoals eieren het risico op hart en vaatziekten verhogen. Een  goed biologisch ei hoort er dus bij of zoals beter bij klachten het speciale ei of de drank die ervan wordt gemaakt. Alleen jammer is dat er vanille suiker aan wordt toegevoegd (suiker bevat alleen maar loze calorieën).

Analyse:

Wat kan Vital Health Diagnostics hierbij betekenen? Bij een check-up kan gekeken worden naar de bloedspiegels van de vet oplosbare carotenoïden. Naast luteïne en zeaxanthine zijn dit ook  α en β-caroteen, α en β-lycopeen. ook kan naar voedings-factoren worden gekeken die met andere (oog)-ziekten te maken hebben.